بلوک سیمانی، ایزوگام و سیمان، سه جزء اصلی ساختمان سازی
نوشته شده توسط : الهام چرخنده

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی جزو مصالحی است که از آن برای ساخت دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌شود. بلوک سیمانی انواع مختلفی دارد و در ابعاد گوناگونی ساخته می‌شود. هم چنین مصالح مورد استفاده در ساخت بلوک سیمانی نیز بسته به نوع آن ممکن است تغییر کند. اما به طور کلی مواد اولیه ساخت بلوک سیمانی عبارتند از آب، سیمان و سنگدانه.

تولید بلوک‌های سیمانی به روش ریخته گری انجام می‌شود و می‌توان آن را به دو صورت معدنی و صنعتی تولید کرد. بلوک سیمانی صنعتی با پوکه‌های صنعتی و بلوک سیمانی معدنی با پوکه‌های معدنی تولید می‌شود. امروزه بلوک‌های سیمانی با ماشین آلات خودکار و به صورت یکسان تولید می‌شوند. 

بلوک سیمانی را می‌توان از جهت نوع مصرف به بلوک دیواری توکار، بلوک نمادار، بلوک تیغه‌ای، بلوک سقفی و بلوک ستونی تقسیم کرد. البته رایج‌ترین نوع دسته بندی بلوک‌ سیمانی بر اساس چگالی آن است که به این طریق آن‌ها را به بلوک سیمانی سنگین، بلوک سیمانی سبک و بلوک سیمانی نیمه سبک دسته بندی می‌کنند.

معروف‌ترین بلوک سیمانی صنعتی، بلوک لیکا و بلوک هبلکس هستند. که بلوک لیکا با دانه های لیکا ساخته می‌شود و بلوک هبلکس نیز نوعی بلوک متخلخل است. از معروف‌ترین بلوک‌های سیمانی معدنی نیز می‌توان بلوک پرلیت را نام برد که از پرلیت (یک سنگ آتشفشانی) ساخته می‌شوند.

ایزوگام

ایزوگام معروف‌ترین عایق رطوبتی است که از آن بیشتر برای عایق کردن سقف و پشت بام‌ها استفاده می‌شود. ایزوگام‌ها عموما از قیر صنعتی، پلی پروپیلن، پلی اتیلن، فویل، چسب و پودر تالک ساخته شده‌اند. قیمت ایزوگام بر اساس نوع آن متغیر است.

ایزوگام را می‌توان بر اساس ظاهر، پوشش و تعداد لایه‌ها دسته بندی کرد. ایزوگام بر اساس شکل ظاهری به ایزوگام عادی و ایزوگام ایزوشینگل تقسیم می‌شود. ایزوگام ایزوشینگل نوعی ایزوگام برش خورده است که به دلیل زیبایی ظاهری، از آن در مناطقی که ایزوگام پیداست استفاده می‌کنند.

از نظر مواد سازنده نیز ایزوگام را در دو دسته‌ی ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده قرار می‌دهند. حدود یک سوم ایزوگام پلیمری را قیر تشکیل می‌دهد. ماده‌ی اصلی ایزوگام دمیده نیز قیر است، اما در مراحل ساخت آن به مازوت یا نفت کوره‌ای هوا دمیده می‌شود. همین کار نیز باعث شده که دوام و عمر این نوع ایزوگام از ایزوگام پلیمری پایین‌تر بیاید.

ایزگام‌ها می‌توانند روکش‌های متنوعی داشته باشند. ایزوگام با روکش رنگی، ایزوگام با روکش سنگ ریزه و ایزوگام با روکش آلومینیوم از انواع ایزوگام‌های روکش دار هستند. انواع ایزوگام ها هم چنین می‌توانند یک لایه یا دو لایه باشند که ایزوگام‌های تک لایه انعطاف و ظرافت بیشتری نسبت به ایزوگام دو لایه دارند و ضخامت آن‌ها حدود 3 میلی‌متر است.

سیمان

سیمان جزو مصالح ساختمانی مهم است که به صورت پودر تولید می‌شود و از ترکیب آن با آب ماده‌ای خمیری و چسبنده به وجود می‌آید. از سیمان برای چسباندن آجر، بلوک، سنگ و … استفاده می‌شود. سیمان را می‌توان به  صورت پاکتی و به صورت فله ای خریداری کرد، که قیمت سیمان در هر روش متفاوت است.

در هنگام خرید سیمان باید به نکاتی توجه کرد که برخی از آن‌ها عبارتند از: نرم بودن سیمان (که نشانه مرغوبیت است)؛ سیمان نباید به مدت طولانی انبار شود زیرا امکان دارد رطوبت به آن نفوذ کند و کیفیت خود را از دست بدهد؛ سیمان نباید بوی خاک بدهد و در آخر رنگ سیمان باید خاکستری رو به سبز باشد.

سیمان‌هایی که در ساخت و ساز استفاده می‌شوند در این انواع وجود دارند: سیمان زود سخت شونده که میزان کلسیم تری سولفات بالایی دارد و زودتر از سیمان پرتلند معمولی سفت می‌شود؛ سیمان با تولید حرارت کم که میزان آلومینات آن کاسته شده و در زمان گیرش حرارت کمتری از خود تولید می‌کنند و از همین رو زمان گیرش آن‌ها طولانی‌تر است؛ سیمان مقاوم در برابر سولفات‌ها که در مناطق نزدیک به دریاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع دیگری از سیمان‌ها.

 





:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: